Eerste impressies zijn koning

Een prachtig interieur, uitstekende klantenservice en andere leuke voorzieningen zijn vaak de maatstaven voor een ‘goed’ hotel. Die vijfde ster haalt u echter door de juiste sfeer op het juiste moment vast te stellen. U kunt natuurlijk een premium ervaring aanbieden, maar gek genoeg kan het ‘make or break’ moment van de klant veel eerder plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan de eerste impressies, wanneer de klant de deur binnenstapt en voor het eerst om zich heen kijkt. Het vaststellen van de juiste sfeer, lees hier: de sfeer die de klant verwacht bij wat hij eerder over uw hotel vernomen heeft, is essentieel om de klant zich thuis te laten voelen voor zijn tijdelijke verblijf.

Hoe muziek bijdraagt aan sfeer

Het tijdstip van de dag is een belangrijke factor wanneer u de sfeer van uw hotel wilt ondersteunen met muziek. Zo kunt u low-tempo muziek in de ochtend laten afspelen zodat klanten hun dag rustig en comfortabel kunnen opstarten. Tijdens de lunch en het avondeten kan mid-tempo muziek al snel bijdragen aan een gezellige sfeer. ‘s Avonds kunnen klanten wel wat up-tempo muziek gebruiken voor de laatste beetjes energie voordat ze besluiten om naar bed te gaan voor een fijne nachtrust. Of u kiest ervoor om juist rond dit tijdstip wat rustige nummers te kiezen zodat uw klanten eerder tot rust kunnen komen. De strategische inzet van muziek kan dus op verschillende punten binnen de ervaring van uw klant invloed hebben op hun oordeel over uw hotel.

Wees niet bang voor diversiteit

Soms kunnen klanten wel een verrassing gebruiken. Zo zou u het tempo van de muzieknummers op verschillende punten van de dag kunnen mixen met een muziekcomputer in uw hotel. Hierdoor brengt u de aandacht van de klant meer op de muziek. Wellicht komt er wel een bekend nummertje voorbij, waarna een klant blij neuriënd u voorbij loopt. Zo ziet u maar wat muziek kan doen met de ervaring van uw klanten.

Wilt u meer interessante artikelen lezen over muziek, ga dan naar ons blog.

Categorieën: Uncategorized