Iedereen droomt ervan om een ​​eigen bedrijf op te bouwen, maar wat komt er eigenlijk bij kijken? We hebben vaak een beeld van het runnen van ons eigen bedrijf. Wie wil er nou geen goed lopende winkel? Een goed gestructureerd en onderhouden bedrijf is echter meer dan alleen een goed ontwikkeld product. Bovenop administratief werk is er ook v nog veel juridisch werk. In deze bijdrage heb ik een aantal kernpunten geïntroduceerd waar ondernemers rekening mee moeten houden bij het starten van een eigen bedrijf.

De wettelijke bedenktijd

U moet consumenten informeren over de wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij verkoop van producten of diensten buiten het verkoopgebied of bij verkoop over lange afstanden (rekening houdend met internetverkoop). Je verkoopt bijvoorbeeld broeken via wehkamp.nl, maar als je ze thuis past, klopt de maat niet. Daarna heb je 14 dagen na ontvangst van de goederen om de broek terug te sturen.

Geef consumenteninformatie

Wanneer consumenten producten via internet kopen en profiteren van hun wettelijke bedenktijd, is het belangrijk om je te informeren over retouren en terugbetalingen. Zo hebben consumenten het recht om het aankoopbedrag binnen 14 dagen na annulering terug te op hun rekening te hebben.

Volledige prijsvermelding

Het bedrijf moet de volledige prijs van zijn product of dienst vermelden. Dit betekent dat de catalogusprijs inclusief BTW, transportkosten, eventuele registratie- en beheerkosten, etc. is. Consumenten bedriegen Als bedrijf mag u de consument niet misleiden. Het bedrijf moet zijn informatie duidelijk, en volledig verstrekken. Dit omvat informatie over het product, de wijze van levering en de afhandeling van klachten. Ons Burgerlijk Wetboek bevat een zwarte lijst met zakelijke praktijken die vaak misleidend en daarom verboden zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn.

  • Misleidende advertenties maken.
  • Maak reclame voor niet-beschikbare producten. Het zogenaamde “lokkertje”.
  • Ten onrechte stellen dat ze een keurmerk hebben of een gedragscode volgen.
  • Noem de prijs, maar niet alle bijkomende kosten.

De wet op de oneerlijke handelspraktijken. (wet OHP) word ruim geïnterpreteerd. In Nemzeti vs UPC werd het als oneerlijke handelspraktijk beschouwd om consumenten onjuiste informatie te verstrekken over de duur van hun UPC-abonnement. De regel op basis van dit oordeel is dat het verstrekken van onjuiste informatie aan een consument wordt gezien als een misleidende handelspraktijk. Volgens de “Wet OHP” kan ACM een boete opleggen van maximaal 450.000 euro. Bedrijven moeten daarom zorgen voor naleving van de “Wet OHP”.